fredag, september 04, 2009

Jim Dickinson 1941-2009



Jag har ju inte bloggat på ett tag och har därför bl a missat att notera den tragiska nyheten om Jim Dickinsons bortgång den 15:e augusti. James Luther "Jim" Dickinson var en legendarisk musiker och producent som jobbat med alla från Aretha Franklin, Rolling Stones, Bob Dylan och Ry Cooder till The Replacements, Big Star, Green On Red & Primal Scream. Bland många andra. Själv gjorde han inte allt för många soloalbum (8?), varav jag nog håller solodebuten "Dixie Fried" från 1972 närmast hjärtat. Men han släppte albumet "Dinosaurs Run in Cirkles" senast i år. Jag recenserade det här (scrolla ner en bit).

Ja, jag är sent ute, men jag ville mest uppmärksamma hans bortgång och rekommendera läsning av ett par minnesrunor här och här. Under tiden lyssnar ni naturligtvis på Sonics fantastiska Spotify-spellista till hans ära.


Bob, Daniel, Jim

"Bob said to me; 'If you've got Dickinson, you don't need anybody else.'"
Daniel Lanois, Harp Magazine, May 2003

Inga kommentarer: